-30 kilo

Hej! Har fÄtt lite frÄgor ang min viktnedgÄng och tÀnkte svara pÄ dem i detta inlÀgg. 
Har fÄtt lite frÄgor om hur mycket jag har gÄtt ned, vad jag har gjort, hur jag har gjort. Har Àven fÄtt frÄgor ifall jag har nÄgra tips hur man gÄr ned i vikt. Jag kan börja med att skriva att jag hela mitt liv i princip varit överviktig, enda sen jag var liten har jag varit överviktig. Idag hÄller jag pÄ/Àr pÄvÀg att nÄ mitt sÄkallade "weight-goal" vilket jag Àr riktigt tacksam för att jag överhuvudtaget startade denna resa. Efter mÄnga misslyckade diet och trÀningsplaner mÄnga gÄnger till och frÄn gjorde jag i Är, mars för att vara exakt upp ett schema, bÄde diet samt trÀning, jag tÀnkte och visste nÀstan att jag skulle sluta och ge upp om nÄgon vecka senare för sÄ har det alltid varit, varför skulle det vara annorlunda denna gÄngen för? Jag började sakta med dieten samt trÀningen och vet ni vad? Jag slutade inte. Jag fortsatte Àven hur jÀvla jobbigt det var, Àven hur jÀvla mycket jag bara ville ge upp sÄ fortsatte jag. 
 

Idag kommer jag nog skriva ett av de mest personliga inlÀggen som jag nÄgonsin gjort. Jag brukar inte vara personlig eftersom jag som person har svÄrt att visa kÀnslor överlag. Men jag kÀnner att jag, Àntligen, kan fÄ kÀnna mig lite stolt.

Under hela min uppvÀxt har jag levt med en skev kroppsuppfattning, skev uppfattning till mat och allt dÀremellan. Jag har alltid varit stor, alltid varit överviktig. Jag har tröstat mig med mat och sÄ har det alltid varit. NÀr jag var yngre blev jag retad för hur jag sÄg ut och det tog ganska hÄrt pÄ mig, jag tröstade mig mer och mer med mat och det bidrog ocksÄ till att kilo för kilo för kilo satte sig pÄ mage, lÄr och rumpa. Jag har alltid haft svÄrt att prata med min vikt och min kropp med andra, men det har enbart vart för att jag tror att alla skall kritisera mig. Detta har varit en jÀttestor tröskel i mitt liv. Jag har flera gÄnger kÀnt att jag vill börja trÀna inte bara för att gÄ ned, utan Àven för att mÄ bÀttre och bli mer hÀlsosam. Jag har försökt flera gÄnger, gÄtt pÄ diet, trÀnat, visst det har gett resultat, gÄtt ned nÄgot kilo och jag har kÀnt att jag varit pÄ rÀtt vÀg, men de har alltid slutat pÄ samma sÀtt; jag har gett upp. Tankar som sÀger "du kommer aldrig klara det" vann och jag gav bara upp. Detta har hÀnt upprepade gÄnger och jag har alltid misslyckats. 

 

Mars 2015 hÀnde nÄgot. Jag insÄg hur ohÀlsosam jag var i bÄde beteende och kroppsligt. Det fanns inget sunt med mig, alltsÄ det lÄter hÄrt men det var sÄ jÀvla sant. Jag lovade mig sjÀlv att jag skulle försöka, försöka och inte ge upp, jag skulle lyckas. Jag gjorde en dietplan, la upp vad jag skulle Àta och vad jag skulle undvika. Jag började trÀna, pw och styrketrÀning varje dag. TvÄ veckor senare stod det -6kg pÄ vÄgen. Jag insÄg att jag kan komma lÀngre, om jag fortsÀtter stÄr det -14kg tvÄ veckor senare. Jag fortsatte och fortsatte och Maj 2015 hade jag gÄtt ned 20kg. Jag kom över tröskeln Och jag Àr sÄ jÀvla stolt. AlltsÄ jag kan inte beskriva med ord hur lycklig och stolt jag Àr. Det handlar inte bara om att gÄ ned i vikt. Inte heller om att passa in i samhÀllet, utan jag kom till den punkten dÄ jag insÄg hur mycket jag skadade mig sjÀlv, hur mycket jag förstörde min hÀlsa. Jag fick ett wakeupcall och insÄg att om jag fortsatte som jag gjorde i 15 Är till skulle jag dö. Det lÄter sÄ orealistiskt men det var sant. Jag levde sÄ osunt och ohÀlsosamt att jag sjÀlv tillslut blev rÀdd, rÀdd för mitt eget beteende. Jag kunde Àta hur mycket som helst till lunch. Oftast hoppade jag över frukosten och Ät lite extra till lunch. Sen Ät jag gÀrna lite godis och pÄ kvÀllen brakade jag i mig en stor middag, sen pÄ kvÀllen framför en serie Ät jag gÀrna chips ocksÄ. TÀnk er göra detta varje vecka UTAN att trÀna. Jag var fast i ett missbruk ett missbruk som jag inte förstod försen idag. SÄ sÄg mina dagar ut förut. 

 

Idag vaknar jag upp efter en lĂ„ng sömn, Ă€ter en rejĂ€l men nyttig frukost, till lunch blir det oftast en sallad eller en dietbar. PĂ„ kvĂ€llen Ă€ter jag det som serveras men försöker att inte Ă€ta pasta, ris, potatis, bröd och liknande. Äter kött, fisk och kyckling med grönsaker. Jag försöker gĂ„ minst en halv mil varje dag + styrketrĂ€ning pĂ„ det. Jag Ă€ter inte godis, glass eller chips lĂ€ngre, som jag förut gjorde dagligen. I början var det svĂ„rt att Ă€ta mindre portioner, undvika pasta och bröd samt potatis. Det svĂ„raste var att undvika godis och chips som hade vart som en nĂ€ra vĂ€n till mig i flera Ă„r. Men tro mig, hur svĂ„rt det Ă€n Ă€r eller hur omöjlig det Ă€n mĂ„ kĂ€nnas, det gĂ„r. Jag har lyckats, jag har kĂ€mpat och jag Ă€r stolt. Idag stĂ„r jag hĂ€r, ett ny kropp, en ny uppfattning om hĂ€lsa, ett nytt liv och framför allt, en ny Ellen. Jag Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n klar med min resa, men har kommit en bra bit pĂ„ vĂ€gen och jag har förĂ€ndrats sĂ„. Jag Ă€r mycket piggare, gladare, lyckligare och jag kĂ€nner mig frĂ€schare. Min hy och mitt hĂ„r mĂ„r mycket bĂ€ttre nu Ă€n vad det gjorde innan. Men det gör Ă€ven jag.  

 

I början av sommaren fick jag pĂ„ mig ett par shorts som jag senast kunde ha för 4 Ă„r sen. Dessa shortsen Ă€r förstora idag, det Ă€r Agusti 2015, jag har en viktnedgĂ„ng pĂ„ 30 kilo. Jag har inte vĂ€gt sĂ„hĂ€r sen jag gick i 7an. Innan hade jag storlek 52-54 och 3XL pĂ„ bĂ„de jeans och toppar, idag har jag storlek 42-44 pĂ„ jeans samt M-L pĂ„ toppar. Det Ă€r en storleksminskning pĂ„ 8 storlekar. Jag Ă€r redo att komma Ă€nnu lĂ€ngre till mitt mĂ„l och om nĂ„gon som Ă€r i den sitsen som jag innan va och lĂ€ser detta sĂ„ sĂ€ger jag bara kör. Det Ă€r bland det bĂ€sta som hĂ€nt mig.  Det kommer inte bli lĂ€tt, det kommer det inte. Men det kommer vara SÅ vĂ€rt det. SĂ„ jĂ€vla vĂ€rt det. 

 

 
TvÄ collage som visar skillnaden pÄ  -30 kilo. Eller ska vi kanske sÀga -5 dubbelhakor eller -2 gÄnger sÄ stora armar?
 
Under juli-agusti har jag haft paus i dieten samt trÀning och bara levt. För vet ni vad? Det behöver man ocksÄ. Man mÄste fÄ ta paus och bara leva. Under min paus har jag hÄllt mig vid min vikt jag hade innan pausen med ett kilo +/- sÄ det Àr skönt att jag stÄr statigt pÄ vikten idag. Jag Àr vÀldigt stolt med vad jag har lyckats med hittills och jag taggar att komma igÄng med allt igen och se Ànnu mer skillnad. För om en vecka startar matchen igen och vet ni vad? Jag ska komma i mÄl, jag ska vinna, Àven fast jag redan Àr en vinnare i mina ögon. 

> Innan du kommenterar
‱ Jag vill gĂ€rna vara med i veckans-blogg eller liknande.
‱ Bilder samt text Ă€r min/mina om inte annat anges.
‱ Spam eller liknande tas bort direkt.
‱ Jag gör min bloggdesign helt sjĂ€lv.
Kontakt [email protected]

Med detta i Ätanke Àr du jÀtte vÀlkommen att kommentera!
Postat av: Mammis

Go girl, go. Du Àr sÄ jÀvla bra, hjÀrtat

2015-08-16 @ 19:38:06
Postat av: Anonym

FYFAN VA BRA DU E

2015-08-16 @ 19:40:53
Postat av: Johanna Jonsson

sÄ bra skrivit och sÄ grymt bra jobbat!!

2015-08-16 @ 19:53:31
Postat av: Anonym

Wow

2015-08-16 @ 22:03:19
Postat av: cecilia

Gud vad starkt skrivit! Vilken resa du gjort! SĂ„ inspirerande

2015-08-17 @ 09:49:38
Postat av: â–Č R O B I N N S

DU ÄR SÅ GRYM!!!!

2015-08-17 @ 20:35:13
URL: http://robinns.blogg.se/
Postat av: Beatrice

Grymt jobbat Ellen! StyrketrÀnar du hemma eller gÄr du pÄ gym? :)

2015-08-28 @ 17:31:29



Namn:
kom ihÄg mig!

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback